Publikacijos liepos 31, 2025

Laura Duksaitė | Plėtra į užsienį: rinktis vietinį vadovą ar iš Lietuvos?

Mūsų šalies investicijos per dešimtmetį užsienyje padidėjo pusketvirto karto. Vis dažniau Lietuvos įmonės linkusios samdyti vietinius rinkos vadovus savo eksporto rinkose. Kas lemia šią tendenciją?

Lietuvos įmonės plėsdamosis į užsienį vis dažniau linkusios samdyti vietinius tos rinkos vadovus. Mūsų šalies investicijos per dešimtmetį užsienyje padidėjo pusketvirto karto. Įmonių skaičius ir darbuotojų skaičius maždaug dukart. Tad atitinkamai auga ir vadovų poreikis mūsų įmonėse užsienyje.

Ką pastebiu iš vadovų atrankų, jei anksčiau kokiais 9 iš 10 atvejų į užsienio rinką Ukrainą, Lenkiją, Vokietiją, Švediją ar kitur besiplečianti įmonė „importuodavo“ sau vadovus iš Lietuvos, tai dabar jau kokiais 4 iš 10 linkusi samdyti vietinius, tos vietinės užsienio rinkos vadovus. 

Nesvarbu, ar plečiasi į Suomiją, Lenkiją, Vokietiją ar kitur, vis dažniau renkasi vietinės rinkos kandidatą. Tai stiprėjanti tendencija.

Išskirčiau tris priežastis, kas stiprina šią tendencija. 

  • Pirmas dalykas, darbo užmokesčio skirtumai nebėra tokie drastiškai dideli, kaip būdavo anksčiau, prieš kokius dešimt metų. 
  • Antra, didelė pažanga su anglų kalba. Ji jau seniai tapusi įprastine verslo kalba ir vadovams ar komandoms nėra jokios bėdos, jog susitikimai vyksta angliškai. 
  • Trečia – vietinis žmogus turi ten didesnį socialinį kapitalą. Jis dažniausiai geriau išmano vietinę rinką, kultūrinius niuansus, padeda greičiau pasiekti rezultatų. 

Juk savoje šalyje ir sienos padeda. Būdamas vietinis toje rinkoje Ukrainoje, Suomijoje, Vokietijoje, UK ar bet kur kitur, natūraliai turi ir didesnį kontaktų tinklą. Tokiam vadovui lengviau atsiveria durys, nes bet kuriam vadovui networkingas yra kritiškai svarbu.  Mes turime suvokti, kad į mus dar daug kur užsienyje žiūri atsargiai, esame nepažįstami. Ir visai kitaip, kai kontaktas yra iš vietinio vadovo, kalbančio vietine kalba, žinantį kultūrinius niuansus ir asmeniškai pažįstantis daug vietinių žmonių. 

Tas pats yra ir mūsų rinkoje. Čia lengviau rezultatų pasiekti vietiniams vadovams. Juk yra didelis skirtumas, pvz., Lietuvoje, ar tau paskambina lietuvis pardavimų vadovas ar, tarkim, kazachas, nors abu yra savo srities specialistai.

Tyrimas apie Europos įmonių padalinius parodė, kad padaliniai, kuriems vadovauja vietiniai vadovai, dažnai pasižymi geresniais veiklos rezultatais, įskaitant didesnį pardavimų augimą, produktyvumą ir inovacijas, palyginti su tais, kuriems vadovauja vadovai iš pagrindinės būstinės šalies.

Apie vietinių vadovų samdymą užsienio rinkose kalbėjome ir savo webinare su savo AGILIUM tarptautinio vadovų paieškos tinklo kolegomis, planuojame ir kitus webinarus ateityje, tai jei ką domina darbas užsienio rinkose, rašykite idėjas kokias rinkas norėtumėte apžvelgti ateinančiuose webinaruose.